.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
متن پاسخ وزیر اقتصاد به پرسش مجلسی ها

شمال نیوز: سید شمس الدین حسینی وزیر امور اقتصادی و دارایی امروز برای پاسخگویی به سوال ابوالفتح نیكنام نماینده تنكابن، رامسر و عباس آباد به مجلس آمد تا به سوال این نماینده مجلس درخصوص ماموریت اداره نظارت بر امور بانك های تجاری و دلیل صدور بخشنامه شماره 7283 مورخ نهم اسفندماه 78 پاسخ داد.
این سوال ابتدا در كمیسیون اقتصادی مجلس با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی بررسی شد اما به دلیل قانع نشدن نماینده سوال كننده از پاسخ های حسینی، سوال برای بررسی بیشتر به صحن علنی مجلس ارجاع شد.
وزیر امور اقتصادی و دارایی امروز در پاسخ به این سوال گفت: پاسخگویی هر فرد باید متناسب با اخطارها باشد، فرض كنید در رابطه با بانك پارسیان سخنان نماینده تنكابن صحیح باشد، بنده چه كاری می توانم، انجام دهم.
حسینی افزود: مجلس برخورد با بانك ها و نظارت بر آنها را تحت مسوولیت بانك مركزی گذاشته است كه این بانك ها حداقل مستقل از وزارت اقتصاد هستند.
وی ادامه داد: هر سوالی درمورد طلا، سكه و ارز را از وزیر امور اقتصادی و دارایی می پرسند، به نظر من موضوع باید در كمیسیون تخصصی مربوطه بحث و رسیدگی شود.
وزیر امور اقتصادی و دارایی خاطرنشان كرد: اگر مدیر بانك های دولتی تخلفی داشته باشند بدلیل این كه رییس و مجمع آنها بنده هستم می توانم با آنها برخورد مدیریتی كنم ولی درخصوص بانك های خصوصی دیگر هیچ ابزاری برای برخورد ندارم.
حسینی با تاكید بر این كه در برنامه های سوم، چهارم و پنجم توسعه ، وزیر اقتصاد را از رییس مجمع بانك مركزی حذف كردند، گفت: هم اكنون وزیر اقتصاد یك عضو همانند 10 عضو دیگر است ، وی چه اختیاری دارد؟
ابوالفتح نیكنام نماینده تنكابن نیز در ادامه این جلسه گفت: جریمه ای كه بانك ها بابت معوقات دریافت می كنند 6 درصد نیست و با 6 درصد شروع می شود و تا 14 درصد افزایش می یابد. به عبارتی اگر شخصی وام 14 درصد گرفته باشد باید جریمه بالای 20 درصد بپردازد.
وی با تاكید بر این كه بانك ها با این جریمه كیسه خودشان را پولدارتر می كنند، افزود: باید به این پرسش پاسخ داده شود كه آیا بانك ها برای اقتصاد كشور تلاش می كنند یا برای منافع كسانی كه سهامدار آن هستند.
این نماینده مجلس با یادآوری این كه انتظار از وزیر اقتصاد ساماندهی شرایط اقتصادی كشور است، تصریح كرد: این وزیر ساماندهی اقتصادی كشور را برعهده گرفته است و باید به وظیفه خود عمل كنید.
وی با انتقاد از افزایش قیمت مسكن در كشور، تصریح كرد: همه مطلعند كه قیمت منطقه ای مسكن كه وزارت اقتصاد از عوامل تعیین كننده آن است، از یك پایه ای شروع شده و سال به سال بالا رفته است و باید این مساله حل شود.
نماینده تنكابن، رامسر و عباس آباد در مجلس همچنین گفت:با بررسی اجمالی بخشنامه مطرح شده در این سوال، به نظر می رسد اداره نظارت بر امور بانك های تجاری نقش اتحادیه (امور صنفی) بانك ها را برعهده داشته و بدون نگاه به موضوع، فقط در جهت افزایش درآمد بانك ها اقدام شده است و این تصمیم گیری مدیریت بانك ها را به پیگیری نكردن اصولی برای دریافت اصل و بهره بانكی ترغیب كرده است.
نیكنام ادامه داد: بارها گفته شد نرخ بهره بانكی تحت تاثیر نرخ تورم است و چون نرخ تورم بالا است، نرخ بهره نیز بالا است.
پس از این سخنان نماینده تنكابن، وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: بنده به دعوت مجلس در صحن علنی حضور یافته ام و اگر پاسخ قانع كننده بود، به تشخیص خود شما بوده است و بهتر است به تشخیص همكارانتان احترام بگذارید.
حسینی ادامه داد: رییس جمهوری، بنده را به عنوان وزیر امور اقتصادی و دارایی بنده را به مجلس معرفی كرد و شما نمایندگان نیز عنایت كردید و بنده را پذیرفتید بنابراین انتظار می رود به رای اعتماد نمایندگان احترام بگذارید. بنده براساس دانش و تجربه پاسخ گفتم و شما می توانید پاسخ های بنده را قانع كننده تشخیص ندهید، اما لازم است بدانید افرادی كه در خانه مسكونی شان كار تجاری انجام دادند باید مالیات از آنها اخذ شود.
وزیر امور اقتصادی و دارایی با تاكید بر این كه برای اصلاح امور تلاش می كنیم، گفت: ما در چهارچوب وظایفمان عمل می كنیم و به دنبال اصلاح امور هستیم اما آیا نباید واقعیات را بگوییم و نواقص را مطرح كنیم؟
حسینی یادآور شد: شورای پول و اعتبار تصویب كرد كه جریمه معوقات بانكی اخذ شود و بانك مركزی در این راستا به مصوبه شورای پول و اعتبار عمل می كند.
وی در ادامه سخنانش با بیان این كه لازم است به همه افرادی كه در شورای پول و اعتبار هستند خسته نباشید بگویم، تصریح كرد: امیدوارم این سوال همانند سوالات قبلی موجب روشن شدن موضوع ها و مسایل شود.
در این هنگام نیكنام نماینده تنكابن در مجلس تصریح كرد: آقای وزیر آنقدر كوچك پاسخ سوال بنده را داد كه واقعا جای تاسف است.
وی خطاب به وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: شما مسوول ساماندهی شرایط اقتصادی كشور هستید اما خودتان هم می دانید كه جریمه معوقات بانكی كه 6 درصد اعلام شده، 6 درصد نبوده و تا 14 درصد افزایش داشته است و در این زمینه در حال اجحاف به مردم هستید.
نیكنام در بخش دیگری از سخنانش با تاكید بر این كه در حال حاضر سیستم بانكی كشور ما مریض است، یادآور شد: شما اصلا اعتقادی به این موضوع ندارید و به دلیل مریض بودن سیستم بانكی، تخلف سه هزار میلیاردی در كشور اتفاق افتاد.
نیكنام خواستار ساماندهی شرایط موجود برای حل شدن مشكلات كشور شد.
پس از توضیحات نماینده سوال كننده و ارایه پاسخ های وزیر، نیكنام اعلام كرد كه از پاسخ های حسینی قانع نشده است و به همین دلیل قانع كننده بودن یا نبودن پاسخ های وزیر اقتصاد طی پرسش مطروحه به رای گذاشته شد كه نمایندگان مجلس با 74 رای موافق، 68 رای مخالف و 18 رای ممتنع ازمجموع 194 نماینده حاضر در جلسه پاسخ های وزیر امور اقتصادی و دارایی را قانع كننده ندانستند و بدین ترتیب نخستین كارت زرد و اخطار مجلس به حسینی داده شد.
طبق آیین نامه داخلی مجلس، در صورتی كه تعداد اخطارهای مجلس به وزیری به عدد 3 برسد، استیضاح وی در دستور كار مجلس قرار می گیرد.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.047 seconds.